Opgelicht door slotenmaker?!

Helaas komt het steeds vaker voor; oplichting door slotenmakers. Bijna dagelijks worden wij gebeld door klanten die, soms onder druk, exorbitante bedragen hebben betaald voor prutswerk. Wij zijn het zat!

Deze pagina is bedoel om u als consument weerbaarder te maken tegen dit soort louche praktijken en media en politieke aandacht te genereren zodat de eerlijke slotenmakers weer een kans hebben om hun brood te verdienen.

Naar onze mening is er niet genoeg media aandacht en sociale druk op politieke partijen en de verantwoordelijke instanties ondanks de ernstige problematiek. Media aandacht is er sporadisch maar levert helaas geen structurele veranderingen op. U als consument kan hierbij helpen door bijvoorbeeld aangifte te doen bij de politie als vermoedt of zeker weet dat u bent opgelicht.

Hoe oplichters Google misbruiken

Hoog weergegeven worden in de zoekresultaten van Google is voor veel malafide slotenmakers de enige manier voor het verkrijgen van nieuwe klanten. Er komen immers geen klanten terug en er is geen enkele vorm van positieve mond-tot-mond reclame.

De makkelijkste manier om bovenaan weergegeven te worden in de zoekmachines zoals Google is het kopen van advertenties. Dit wordt dan ook op grote schaal gedaan. De slotenmaker in kwestie betaalt hierbij per klik. In de grote steden in Nederland loop dit op tot €30 per klik!

Bron: Google AdWords keywordplanner, geraadpleegd op 16 maart 2018

€30 kosten per klik x 20% conversie = €150 advertentiekosten per klant

Deze slotenmakers maken misbruik van de heikele situatie waarin consumenten zich bevinden en voeren ter plekke een toneelstukje op over hoe moeilijk het is om de deur open te krijgen. In werkelijkheid is de deur vaak simpel en met  eenvoudige middelen te openen. Een betrouwbare slotenmaker rekent daar €60 tot maximaal €125 voor.”.

Bron: Consumentenbond – Pas op voor malafide slotenmakers

€125 Betaald door de klant – €150 advertentiekosten = – €25 winst

Een negatieve winstmarge is voor geen enkel bedrijf vol te houden tenzij er structureel veel te veel gerekend wordt voor de diensten die geleverd worden om zo de advertentiekosten te kunnen betalen. Deze berekening bevat nog niet de kosten die de slotenmaker maakt om het bedrijf te kunnen draaien, denk hierbij aan een busje, een kantoor, gereedschap, bedrijfskleding, onderhoud van website enzovoorts.

Wat er aan misbruik van advertenties gedaan kan worden

Google AdWords heeft als beleid dat misleidende advertenties niet toegestaan worden. Op de website van de malafide slotenmaker worden vaak vanaf-prijzen genoemd van rond de 20 euro. Ook al zijn ze zich er terdegen van bewust dat deze prijs in werkelijk altijd hoger zal zijn. Dit is misleiding en kan aangegeven worden bij Google. Daarnaast is het incorrect of het niet aageven van bedrijfsinformatie ook een breuk van de AdWords policy.

De rol van leadbedrijven

Omdat er een grote vraag is naar nieuwe klanten (leads) voor malafide slotenmakers, is er een hele nieuwe markt ontstaan voor het kopen en verkopen van leads. Slotenmakers kunnen leads kopen bij deze bedrijven voor ons onbekende bedragen. In theorie is er niets mis met deze manier van verkregen van nieuwe klanten wanneer er gecontroleerd wordt op de kwaliteit de de aangesloten slotenmakers leveren. Uit onze ervaringen is dit niet het geval.

Voorbeelden van leadbedrijven tussen de advertentieresulten

Een groot deel van de advertentieresultaten bevat websites vergelijkbaar met deze. Ze bestaan vaak uit een enkele pagina met een 0800 nummer en zonder contactgegevens. In dit specefieke geval is er 1 pagina gebouwd die met behulp van de url veranderd kan worden van plaatsnaam. Hieronder ziet u een door ons ingevuld voorbeeld:

Om een lead bedrijf te kunnen onderscheiden van echte slotenmakers moet je soms goed opletten. Zo is er bij deze website gebruik gemaakt van deze stockphoto van een ogenschijnlijk betrouwbare slotenmaker om de website een betrouwbaardere uitstraling te geven.

16-09-2014 Slotenmakers – Avrotros Opgelicht?!

De makers van Opgelicht?! vertellen het verhaal verschillende consumenten die zijn opgelicht door slotenmakers. Destijds ging het nog over advertenties in de gouden gids.

29-12-2014 Ties van de Looi moet 600 euro betalen om slot open te krijgen: ‘Ik voel me opgelicht’ – Omroep Brabant

Ties van de Looi doet zijn verhaal over hoe hij voor 600 euro opgelicht is door een spoedslotenmaker.

09-07-2015 Politie waarschuwt voor oplichting door slotenmakers – Politie.nl

Politie waarschuwt voor oplichters actief in Drenthe.

25-04-2017 Pas op voor malafide slotenmakers – Consumentenbond

Video uitleg van de Consumentenbond over hoe oplichters te werk gaan.

24-01-2017 Malafide slotenmakers – Avrotros Opgelicht?!

Behulpzame tips van Avrotros Opgelicht?! over hoe weerbaarder te worden tegen oplichters.

25-01-2017 Wat moet ik weten over malafide slotenmakers? – Avrotros Opgelicht?!

Vraag en antwoord van Opgelicht?! over oplichting.

15-01-2018 Sluwe slotenmakers: houd ze buiten de deur! – Consumentenbond

Tips van de Consumentenbond op oplichters buiten de deur te houden.

Bel ons